Mitä on oppimisanalytiikka?
Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan automaattista oppimiseen liittyvän tiedon keräämistä, analysointia ja käyttäjälle palauttamista ymmärrettävässä muodossa (Siemens, 2013). Oppimisanalytiikan tavoitteena lisätä käyttäjien tietoa ja tukea heidän toimiaan ja toimintojen kehittämistä. AnalytiikkaÄly-hankkeessa on kehitetty analytiikkaa opiskelija-, ohjaaja- ja instituutiotasolla. Hankkeessa on keskitytty erityisesti yliopisto-opiskelijoiden opiskelupolun tukemiseen. Opiskelupolulla tarkoitetaan opiskeluperiodien, lukukausien ja lukuvuosien ajanjaksoa, sekä jatkumoita opiskelun etenemisessä yliopisto-opiskelun aikana.
Oppimisanalytiikkaa voidaan tarkastella useilla eri toimijatasoilla, jotka määräytyvät sen mukaan, kuka on tiedon käyttäjä. Lisäksi toimijataso määrittää tiedon käyttökonteksteja. Tiedon käyttötarkoitusten ja kontekstien tunnistaminen on tärkeää, jotta voidaan selkeästi määrittää esimerkiksi eri tilanteisiin liittyvät tietosuojakysymykset, eettiset kysymykset, sekä esimerkiksi tiedon tulkintaa määrittävät reunaehdot.
Opiskelijalle oppimisanalytiikka voi tarkoittaa esimerkiksi opintopistekertymiin perustuvaa tietoa kuormituksesta ja valmistumisesta, tai ehdotuksia kursseista tai tarvittavista toimista, kuten ilmoittautumisista. Opettajalle oppimisanalytiikka voi tarjota esimerkiksi tietoja kurssin sujuvuudesta, pedagogisten elementtien toimivuudesta tai arvioiduista esitietovalmiuksista. Ohjelmajohdon ja hallinnon tasoilla voidaan tarjota tietoa esimerkiksi kohorttien etenemiseen vaikuttavista tekijöistä, kuten kurssien päällekkäisyyksien vaikutuksista valmistumiseen tai pullonkauloihin.

Opiskelijan tukeminen oppimisanalytiikalla
Opintojen edetessä opiskelijan tuen tarve vaihtelee ja opiskelun päämäärät kehittyvät. Tavoitteena on, että opiskelijan tietoisuus ja toimijuus omiin opiskelutaitoihin liittyen kehittyy opintojen aikana. AnalytiikkaÄly-hankkeessa luodut suunnittelu- ja seurantatyökalut on tarkoitettu tukemaan näitä tavoitteita.
Hankkeessa kartoitettiin opiskelijoiden käyttäjätarpeita oppimisanalytiikan näkökulmasta. Alla aiheeseen liittyviä julkaisuja:
- Sjöblom, A., Lallimo, J. & Silvola, A. (2021). Oppimisanalytiikkaa opiskelijan ehdoilla: Käyttäjälähtöisyys osana kehittämisprosessia. Yliopistopedagogiikka, 28(2).
- Silvola, A., Näykki, P., Kaveri, A. & Muukkonen, H. (2021). Expectations for Supporting Student Engagement with Learning Analytics: An Academic Path Perspective. Computers and education, 104192. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104192
- Silvola, A. (2021). Four roles for learning analytics: How pre-service teachers envisage learning analytics. SoLAR – Society for Learning Analytics Research, Nexus blog.
- Okkonen, J., Helle, T., Lindsten, H. (2020) Expectation differences between students and staff of using learning analytics in Finnish universities. in Rocha et al 2020: Information Technology and Systems – Proceedings of ICITS 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer
Muita hankkeen aiheisiin liittyviä julkaisuja
- Celik, I., Gedrimienè, E., Silvola, A. & Muukkonen, H. (2022). Response of learning analytics to the online education challenges during pandemic: Opportunities and key examples in higher education.
- Celik, I., Muhterem, D., Muukkonen, H. & Järvelä, S. (2022). The Promises and Challenges of Artificial Intelligence for Teachers: a Systematic Review of Research. Tech Trends.
- Gedrimienè, E., Silvola, A., Kokkonen, H., Tamminen, S. & Muukkonen, H. (2021). Addressing Students’ Needs: Development of a Learning Analytics
Tool for Academic Path Level Regulation. International Society of the Learning Sciences (ICLS) 2021 Proceedings.
- Pursiainen, J., Kaleva, S., Kunnari, J. & Muukkonen, H. (2021). Lukio, valintoihin liittyvä stressi ja matematiikka. Psykologia, 56(6), 635-641.
Seminaarien tallenteet
Videotallenne: 9.5.2022, AnalytiikkaÄly-Etäohjaus: Loppuseminaari
Videotallenne: 16.12.2021, AnalytiikkaÄly-Etäohjaus: Analytiikka (etä)ohjauksessa
Videotallenne: 22.3.2021, AnalytiikkaÄly: Opiskelijan työpöytä -webinaari
Ohjaajan oppimisanalytiikka
Oppimisanalytiikkaa voidaan hyödyntää ohjauksen tukena eri tavoilla. AnalytiikkaÄly-hankkeessa oppimisanalytiikan hyödyntämistä on testattu esimerkiksi ohjaustapaamisen valmistautumisessa, ohjaustilanteessa keskustelun tukena, sekä yksittäisen opiskelijan ja opiskelijaryhmän etenemisen seurannan työkaluna. Hankkeessa kehitettyjen työkalujen avulla ohjaajat saavat nopeasti yhteen koottua tietoa ohjattavien opiskelijoiden opintosuunnitelmista ja etenemisestä. Ohjaajat voivat tiedon avulla tunnistaa ohjauksen tarvetta ja kohdistaa tukea opiskelijoille myös ennakoivasti.
Videotallenne 20.4.2021 Ohjaajan työpöytä -webinaari
Korkeakoulun johtamisen analytiikka
Oppimisanalytiikka tarjoaa korkeakoulun johdolle tietoa, jonka mukaan toimintaa voidaan kehittää ja ohjata. Hankkeessa kehitetyt työkalut mahdollistavat koulutuslogistiikan kapeikkojen tunnistamisen niin tutkinto-ohjelma- kuin korkeakoulutasollakin. Opintoja sujuvoittavien ja keskeyttämisiä vähentävien toimenpiteiden valinta on kuitenkin edelleen johdon vastuulla.
Oppimisanalytiikan käyttöönotto
Oppimisanalytiikan käyttöönotto vaatii useiden eri tahojen sitouttamista uusien työkalujen luomiseen, käyttöönottoon ja toimintakulttuurin kehittämiseen. Näitä tahoja ovat muun muassa johtajat, ohjaajat, opiskelijat, IT-asiantuntijat, lakiasiantuntijat sekä eettinen lautakunta. Monien näkökulmien huomioiminen sekä käyttäjien osallisuus korostuvat vastuullisessa käyttöönottoprosessissa. AnalytiikkaÄlyssä on korostunut sidosryhmien osallistaminen kaikkiin vaiheisiin, sekä heidän ymmärryksen lisääminen oppimisanalytiikasta tarkoituksista sekä välineiden mahdollisuuksissa. Oheinen kuvaaja havainnollistaa tärkeiksi havaittuja prosessin elementtejä.

Opintopolku palvelupolkuna – analytiikan näkökulmia -webinaari
Palvelumuotoilun ala tarjoaa tehokkaita työkaluja oppimisanalytiikan prosessien suunnitteluun ja hiomiseen. AnalytiikkaÄly-hankkeessa Lapin yliopiston palvelumuotoilun asiantuntijat ovat olleet kehittämässä opintopolkuun palvelupolun näkökulmia. Alla olevan webinaaritallenteen avulla voit tutustua aiheeseen tarkemmin.
- Essi Kuure ja Titta Jylkäs (LaY): Palvelumuotoilu ja oppimisanalytiikka
- Webinaarin tallenne:
Eettiset ja juridiset kysymykset
Oppimisanalytiikan eettiset ja juridiset kysymykset ovat keskeinen osa oppimisanalytiikan vastuullista käyttöönottoa. Ne muodostavat myös monitasoisen kokonaisuuden, johon AnalytiikkaÄlyssä on jäsennetty vastauksia eri näkökulmista. Aiemmissa tutkimuksissa oppimisanalytiikan eettisiksi kysymyksiksi on tunnistettu esimerkiksi erilaiset käyttäjien yksityisyyteen, tiedon keräämisen ja käytön läpinäkyvyyteen, tiedon käyttäjien tietoisuuteen ja tiedon hyödyntämisen käytänteisiin liittyvät kysymykset. Eettisiä kysymyksiä voidaan tarkastella eri toimijatasojen kautta, jolloin niitä voidaan ratkoa tarkemmin määritellyissä konteksteissa ja eri toimijoiden näkökulmia huomioiden.
AnalytiikkaÄly-hankkeessa on tuotettu tietoa oppimisanalytiikan juridisista kysymyksistä. Oulin ja Voutilaisen (2019) selvitys Oppimisanalytiikka ja opiskelijatietojen käsittely yliopistoissa pyrkii vastaamaan oikeudellisesti merkityksellisiin kysymyksiin oppimisanalytiikan käytöstä suomalaisissa yliopistoissa opiskelijan näkökulmasta ja kuinka opiskelijan tietoja saa käsitellä. Oppimisanalytiikan käyttöönottoon liittyvän riskienarvioinnin tekemisen tueksi on kehitetty verkossa oleva riskinarviointityökalu Riskiarviotyökalu (ISY, Haapaniemi ja Sariola, 2020)
Myös oppimisanalytiikan organisaatiokohtaista linjaustyötä on kehitetty eteenpäin. Oppimisanalytiikan linjaukset auttavat eettisten kysymysten näkyväksi tekemisessä, sekä yhdessä sovittujen käytänteiden kehittämisessä. Hankkeen Partneriyliopistoissa ollaan ottamassa käyttöön oppimisanalytiikan yliopistotasoisia linjauksia. Lisäksi hankkeessa on kehitetty raami, joka avaa linjaustyöhön vaadittavaa työskentelyä organisaatioissa:
- Väisänen, Viivi (2020). Tietosuojaperiaatteet oppimisanalytiikassa – Selvitys oppimisanalytiikan linjauksen kehittämistä ja käyttöä varten, esimerkkitapauksena Aalto-yliopisto. Teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä (CC BY 4.0) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Lisäksi hankkeessa on selvitetty opiskelijoiden näkemyksiä eettisiin kysymyksiin, sekä selvitetty oppimisanalytiikan kirjallisuuden esille nostamia eettisiä kysymyksiä oppimisanalytiikassa. Muita juridisia ja eettisiä näkökulmia on selvitetty partneriyliopistoissa tarpeen mukaan. Alla aiheeseen liittyviä julkaisuja.
- Okkonen, J., Helle, T., Lindsten, H. (2020) Ethical considerations on using learning analytics in Finnish higher education. in Ahram and C. Falcão (eds.), Advances in Usability and User Experience, Advances in Intelligent Systems and Computing. Springer
- Silvola, A., Gedrimiene, E., Pursiainen, J., Rusanen, J. & Muukkonen, H. (in press) Oppimisanalytiikan eettiset kysymykset – laadullinen meta-analyysi. Kasvatus-lehti 3/2021.
Moninaisen selvitystyön pohjalta opiskelijoiden ja opettajien esittämiä tyypillisiä kysymyksistä olemme koostamassa Useimmin kysytyt kysymykset –osion, joka on tulossa pian nettisivuillemme.
Tietosuojaperiaatteet, riskiarvio ja vaikutustenarviointi -webinaari
- Viivi Väisänen: Tietosuojaperiaatteet oppimisanalytiikassa
- Meri Sariola: Tietosuoja-asetus ja riskiarvio – miksi ja mitä?
- Riskiarviotyökalu: https://blogs.uef.fi/oppimisanalytiikanriskiarvio/
- Webinaarin tallenne:
Muut webinaaritallenteet
Analytiikkaseminaari 4.5. Tulevaisuuspuheenvuorot
https://www.youtube.com/watch?v=XLsuCPWA_B4
Puhujiat:
Antti Mäki /CSC
Jonna Korhonen / Opetus- ja kulttuuriministeriö
prof. Hanni Muukkonen / AnalytiikkaÄly-hankkeen johtaja
AnalytiikkaÄly, Student Dasboard -webinaari
- Henna Määttä: Käyttäjätarvekartoituksista kohti sovelluskehittämistä ja sovellusta
- Webinaarin tallenne:
Personalized Feedback at Scale -webinaari
Abelardo Pardo, Joonas Pesonen, Anni Silvola
Esitykset ja konferenssiposterit
ITK-päivät 2021
- Jenni Kunnari, Anni Silvola, Hanni Muukkonen: Omaopettajien kokemuksia etäajasta ja ajatuksia analytiikkatyökalun hyödyntämisestä etäohjauksessa
NORDIC LASI 2021
- Amanda Sjöblom, Anni Silvola, Jiri Lallimo: How deployment processes affect the adoption of learning analytics in higher education institutions: Improving potential for impact with better deployment practices
EARLI 2021
- Hanni Muukkonen: Qualities of shared objects, collaboration processes, and related competence gains
- Ismail Celik, Muhterem Dindar, Hanni Muukkonen: Artificial Intelligence in Teacher Education: A Systematic Review of Research
- Amanda Sjöblom, Anni Silvola, Jiri Lallimo: Users’ perceptions of adopting new technologies as a guide for tailored LA tool deployment in HE
- Anni Silvola, Amanda Sjöblom, Sami-Santeri Svensk, Jiri Lallimo, Piia Näykki, Hanni Muukkonen: Student engagement across academic paths: using LA as a support for study planning and monitoring
Pedaforum 2020
- Oppimisanalytiikan verkostotapaaminen: AnalytiikkaÄly-hankkeen kuulumiset
- Anni Silvola, Titta Jylkäs, Hanni Muukkonen: Opintopolku palvelupolkuna AnalytiikkaÄly-hankkeessa
- Hanni Muukkonen, Jiri Lallimo, Janne Mikkola, Tommi Haapaniemi, Henna Määttä: Työkaluja ja toimintamalleja oppimisanalytiikkatiedon käytön tueksi: juridiikka ja johtaminen
- Jenny Vaara, Hanni Muukkonen: Kohti oppimisanalytiikan käyttöä. Omaopettajien kokemus roolistaan ja oppimisanalytiikan työpöydän käytöstä ohjauksessa
- Jiri Lallimo, Amanda Sjöblom: Data-driven approach to developing support processes for learning, teaching and management in higher education: Modeling factors affecting study success from large-scale study-related data
- Egle Gedrimiene, Antti Kaasila: Learning analytics supporting career decision making process
Digiohjausta kaikille loppuseminaari: Oppimisanalytiikan merkitys ohjauksessa ja kokemuksia analytiikan hyödyntämisestä
- Riku Hietaniemi: Koulutusanalytiikka korkeakoulun toiminnan tukena
LAK 2020
- Lallimo Jiri, Sjöblom Amanda: Student-centered Development of Learning Analytics at an Higher Education Institution
Pedaforum 2019
- Oppimisanalytiikan verkostotapaamisen esitykset.
- Riku Hietaniemi: Koneoppiminen opetuksen kehittämisen tukena
- Jiri Lallimo & Amanda Sjöblom: Student Dashboard ja oppimisanalytiikka
- Tomi Voutilainen: Opiskelijatiedon hallinta ja sääntely – reunaehdot ja kehittämistarpeet sääntely- ja datamassassa.
ITK-päivät 2019
- Opiskelijan opintojen ohjauksen automatisoinnin haasteet – voiko tekoälyä hyödyntää opiskelijan ohjauksessa? Juuso Oulin, Tomi Voutilaisen ja Hanni Muukkosen esitys ITK-päivillä 22.3.2019.
Opinnäytetyöt
- Kaveri A. (2022) Monitieteisen oppimisanalytiikan kehitystiimin näkemyksiä opiskelijan toimijuuden tukemisesta oppimisanalytiikalla
- Alaluusua P. (2020) Rahoitusmalliin kytketyn yliopistokoulutuksen simulointi
- Hooli H. (2020) Students’ experiences of learning analytics in academic advising for supporting self-regulated learning
- Kokkonen H. (2019) Effects of data cleaning on machine learning model performance
- Vaara J. (2020) Omaopettajien kokemus ohjauksen roolista ja oppimisanalytiikan työpöydän käytöstä opiskelijoiden ohjauksessa